Blog
STRONA GŁÓWNA >> BLOG >> Monitoring mediów >> Jak znaleźć nisze komunikacyjne?

Jak znaleźć nisze komunikacyjne?

Nisza komunikacyjna to obszar medialny, w którym informacje na temat zarządzanej marki nie występują wcale lub pojawiają się rzadziej w porównaniu z konkurencją. Powody takiego stanu rzeczy mogą być różne: brak dotarcia z informacją do niektórych mediów, nieuświadomione realizowanie utartych schematów komunikacyjnych czy też po prostu lepsza współpraca specjalisty PR z dziennikarzami. Identyfikacja wymienionych przesłanek jest pierwszym krokiem w walce o uwagę klienta.

W JAKICH OBSZARACH MOŻNA WSKAZAĆ NISZE?

Przede wszystkim w zakresie autorów publikacji: dziennikarzy najczęściej piszących o marce, specjalizujących się w danej dziedzinie czy pomijających w dotychczasowej komunikacji badaną markę, a podejmujących tematykę związaną z konkurencją. Ciekawych wniosków może dostarczyć analiza struktury publikacji w poszczególnych mediach – które źródła szeroko omawiają temat, a które jedynie wzmiankują. Można też wziąć pod uwagę wartość materiałów – w stosunku liczby publikacji i ich ekwiwalentu reklamowego znajdują odzwierciedlenie m.in. zasięg mediów czy wielkość materiałów.

KOMU I DO CZEGO PRZYDAJE SIĘ TAKA ANALIZA?

Wiedza, że niektórzy dziennikarze są zainteresowani konkretną tematyką, produktem lub usługą, pomaga osobom odpowiedzialnym za komunikację w podjęciu precyzyjnie zaplanowanych działań. Ich rezultatem może być zwiększenie liczby publikacji, poszerzenie ich zasięgu, wzrost ekwiwalentu reklamowego lub pojawienie się materiałów o konkretnym wydźwięku. Analiza nisz komunikacyjnych pozwala również na zidentyfikowanie ambasadorów marki.

Określanie nisz komunikacyjnych ma formę zaawansowanego badania medialnego, które porównuje efekty komunikacyjne dla konkretnych brandów w poszczególnych mediach.

Raport na temat nisz komunikacyjnych wykazuje różnice w efektach komunikacji zarówno przez pryzmat publikacji w poszczególnych tytułach, jak i autorstwa konkretnych dziennikarzy. Służy przede wszystkim wskazaniu mocnych i słabych stron komunikacji.

Jeden ze sposobów wskazania nisz komunikacyjnych w zakresie współpracy z poszczególnymi mediami. Tabela przedstawia liczbę informacji na temat każdego z podmiotów w najaktywniejszych tytułach medialnych. Kolor różowy oznacza silną obecność marki w danym medium, a kolor niebieski – słabą.

REB22_PSMM_CTA_bottom_250x213px
CHROŃ WIZERUNEK BRANDU,
DOCIERAJ DO KLIENTÓW,
ZWIĘKSZAJ SPRZEDAŻ
Podobne wpisy
PSMM Monitoring & More / 04.10.2023
Z ery dziennikarza w erę anonimowych twórców. Tak zmieniał się monitoring internetu
We wrześniu wyszukiwarka Google obchodziła swoje 25. urodziny. Kiedy ćwierć wieku temu użytkownicy stawiali swoje pierwsze kroki w sieci, pojawiła się potrzeba kontrolowania wzmianek o markach również w internecie. O tym, czy i jak monitoring mediów zmienił się na przestrzeni lat, opowiada Przemysław Palacz – członek zarządu w PSMM Monitoring & More.
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 15.11.2022
Jak wykorzystać Business Insights do podejmowania decyzji w Twojej firmie?
„I co dalej” to 3 słowa wypowiadane przez właścicieli firm, gdy czują, że dotarli już do ściany. Albo gdy wydaje…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 29.06.2022
Google Analytics – podstawowe narzędzie pracy marketingowca
Google Analytics: darmowa usługa, która zasypie Cię tonami bezcennych danych i maszyna wieloczynnościowa, która będzie wspierać marketing internetowy w Twojej…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 18.05.2022
Jak wykorzystać monitoring mediów przy pisaniu prac naukowych?
Pisanie prac naukowych przy wykorzystaniu monitoringu mediów to genialny sposób na oszczędność czasu, omijanie rozproszonych informacji i wykorzystanie rzetelnych źródeł…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 18.03.2022
5 sposobów na skuteczny marketing salonu fryzjerskiego
Sposobów na marketing salonu fryzjerskiego jest dużo. Jako właściciel pewnie znasz kilka z nich. Tylko pytanie brzmi, czy to są…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 05.12.2021
Skuteczny marketing restauracji z monitoringiem mediów
Na rynku gastronomicznym konkurencja jest ogromna. Zanim marka zbuduje zaufanie, dzięki któremu będzie dla klientów restauracją pierwszego wyboru, najpierw musi zostać…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 19.12.2021
Jak wyprzedzić konkurencję?
Niemal każda marka ma ambicje, aby zostać liderem w swojej branży. Jak to zrobić? Jakie narzędzia i działania są niezbędne,…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 13.08.2021
Segmentacja klientów – jak ją przeprowadzić?
Chcąc, aby  działania marketingowe i promocyjne były skuteczne, a zyski ze sprzedaży satysfakcjonujące i wciąż coraz większe, potrzebna jest dobra…
Zobacz więcej
PSMM Monitoring & More / 30.07.2021
Monitoring mediów – dlaczego warto z niego korzystać?
Niepewność jutra, która towarzyszy nam od ponad 1,5  roku w związku z pandemią koronawirusa, wymusiła konieczność nieustannych, nierzadko ekspresowych zmian…
Zobacz więcej